Den som väntar på nåt gott

väntar alltid för länge.. eller hur va de nu  ;)
Till o börja med så vill ja bara säga att ja har inte bloggat på länge, för ja orkar inte helt enkelt..  Jag sitter tillräckligt vid datorn på jobbet, dessutom har ja jobbat en del hemifrån på kvällarna.  Resten av tiden vill ja ite vara vid datorn.   men nu ska ja faktiskt skriva lite,  och jag har en hel del ja kan skriva om, men inte allt tyvärr  ;).

Kan ju berätta hur dagen ser ut idag,  blev en smarrig frukost med lite smörgåstårta ute i solen =)

Frukost

Och till 11-kaffet väntar denna skönhet på oss =)

Tårta

Jag ska bli sambo!! =)   De ni.    Den 1:a sept blir de en flytt på hela 1 km typ, hehe.   men de blir en marklägenhet på hammar.   4rok.  1½plans, med liten gräsmatta o inglasad altan.  Det känns helt underbart!!    Ska bli skönt att slippa detta varannanvecka flyttandet mellan Mia o mig.. :P    Nu ska vi försöka spara på oss lite pengar, resa en del och invänta de perfekta huset vid havet, och så levde dom lyckliga i alla sina dagar  =)
 
Förra veckan tappade tova sin första tand, eller tappade o tappade...   Syrran min drog ut den, den hängde ganska löst dock.      Tandfén kom givetvis på natten och bytte tanden mot en guldpeng, hehe.

Tandfén

Sen har hon lärt sig cykla oxå, utan stödhjul!!   Här är ett bildbevis på de såklart.

Cyklisten!!

Sen har de ju varit Kristianstadsdagarna,  min älskling sjöng vacker och såg riktigt bra ut som alltid!!    Fast dom hade lite missflyt med ljudteknikern, han satt vistt i öltältet o gottade sig istället för o göra sitt jobb...    
Vi var ute ett par kvällar, men tog de ganska lugnt, mer om detta senare  ;)

Coolingar  Sjunger  Sjunger  Sjunger

Var hemma hos syrran förra helgen, Mia hittade en kul sak.   Fråga mig inte varför dom har en sån stor..  ja har absolut ingen aning...

Gigant

Sen har vi varit o kollat Ice Age 3 med Mia,  för Tova hade redan sett den, fast tova fick följa med så vi inte behövde skämmas  ;)
Sen måste ja passa på o rekomendera Hangover  En helt sanslöst rolig film, Vi skrattade så tårarna rann =)

Iceage3

Och så slutligen måste ja slå ett slag för en liten sak jag provat ett tag nu.   Nu får ni tycka att ja e en datanörd eller vadsomhellst, men jag jobbar lixom med datorer, då blir man lite miljöskadad...

Windows Home Server,  Enkelt förklarat så kan man säga att det är ett operativsystem man installerar på en dator, som man sen ställer i en garderob nånstans. Sen sköter den all backup på dina datorer hemma, kompatibelt med alla windows o de flesta linux-distar.   Jag har en sån här liten sak stående i ett hörn där hemma,  jag har även monterat i ett stort antal hårddiskar så ja får plats med alla min bilder och hemmavideos  ;)
jag har även denna lilla maskin som filserver,  dvs jag lagrar alla mina saker på den.  Den har smarta funktioner så att man kommer åt den varifrån som hellst, från jobbet, från laptoppen på bussen. Överallt har du tillgång till dina foton och annat. Väldigt smidigt.    
Den har även innbyggd säkerhetskopiering.  Så dina foton o andra dokument kan du välja att "duplicera" så det lagras på dubbla diskar. Detta innebär då att saker kan gå sönder i din dator utan att du förlorar information =).
Sen sitter de säker en del filurer o säger att windows suger på att köra som server,  men faktum är att jag har provat MÅNGA olika distar för filserver,NAS,samba,ftp o dylikt. Och WHS(Windows Home Server) funkar helt outstanding.  Den maxar mitt gigabitnät, vilket ja bara lyckats en gång tidigare i Debian om ja inte minns fel. Den har nu stått igång i 2 månader utan omstart,  precis lika rapp som från början.  inga problem =)
Så finns där nån där ute som vill köra lite FTP med mig så bara hör av er.
Jag har 10 tb utrymme ( motsvarar ca 2200 dvdr )

Nördvarning


Kommer ett nytt händelserikt blogginlägg nästa vecka, tro mig =)

Kram kram

Kommentarer
Postat av: Martin

En sån jätte fjärr har jag med...

först så köpte jag den till morsan med sen behöll jag den själv istället.. ;-)

2009-07-24 @ 22:07:01
Postat av: mio

Haha, titta ett blogginlägg! Halleluja moment..

Tur Tova ville följa med o se Ice Age för jag hade blivit så besviken om inte jag fått se den på bio. Nu ska jag fylla i lite uppgifter i min bok och sen packar vi och drar till västligare breddgrader!

Puss på dig.

2009-07-25 @ 10:35:22
URL: http://mmio.blogg.se/
Postat av: systeryster

försök försnilla den fjärren!! har letat fjärr så många ggr men inte sen vi köpte denna...kanon! rekommenderas

2009-07-26 @ 19:52:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0